4 latki "Kotki"
Treść
"KOTKI"
Wychowawca: mgr Katarzyna Wioska, mgr Karolina Figórska
*************************************************************************************
GODZINA DOSTĘPNOŚCI NAUCZYCIELA:
oraz za pośrednictwem poczty e-mail: katarzyna.wioska@interia.pl
*************************************************************************************
JĘZYK ANGIELSKI:
WTOREK godz. 11.00-11.30
ŚRODA godz. 09.30-10.00
***********************************************************************
WRZESIEŃ
OŚRODKI TEMATYCZNE
Razem w przedszkolu
Zabawy z latawcem
Nadchodzi jesień
Ziemia pełna tajemnic
PIOSENKA DO NAUKI
„Na dzień dobry”
Klaszczemy na powitanie.
Na dzień dobry klaszczą dzieci, klaszczą raz i dwa.
Na dzień dobry klaszczą dzieci – witam dzieci was.
Tupiemy na powitanie.
Na dzień dobry tupią dzieci, tupią raz i dwa.
Na dzień dobry tupią dzieci – witam dzieci was.
Skaczemy na powitanie.
Na dzień dobry skaczą dzieci, skaczą raz i dwa.
Na dzień dobry skaczą dzieci – witam dzieci was.
Tańczymy na powitanie.
Na dzień dobry tańczą dzieci, tańczą raz i dwa.
Na dzień dobry tańczą dzieci – witam dzieci was.
WIERSZ DO NAUKI
„Zabawa” Patrycja Siewiera – Kozłowska
Jesteś chłopcem czy dziewczynką
Bawmy się z wesołą minką!
Jak piłeczki skaczmy – hop!
Lub do przodu jeden skok!
Buzie mamy uśmiechnięte
Uszy do słuchania chętne
Rączki (…) klaskać chcą – raz, dwa
Język woła tra, la, la...
***********************************************************************
NA WOLNĄ CHWILĘ
Czterolatek – umiejętności oczekiwane rozwojowo
Rozwój motoryczny i manualny:
- Wchodzi i schodzi po schodach krokiem naprzemiennym
- Sprawnie kopie i rzuca piłkę
- Łapie piłkę przedramionami, przyciskając do siebie
- Potrafi podskoczyć, przeskoczyć przez przeszkodę i zeskoczyć z niej
- Samodzielnie korzysta z toalety
- Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz
- Myje się, samodzielnie czyści zęby
- Odwzorowuje linię, koło, kwadrat lub prostokąt i krzyżyk
- Rysuje po śladzie
- Zamalowuje powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment (bez precyzyjnego trzymania się w ramach)
Rozwój spostrzegania wzrokowego ( koordynacja wzrokowo – ruchowa ):
- Identyfikowanie obrazków tematycznych oraz atematycznych (dobieranie taki sam do takiego samego)
- Wyszukiwanie spośród obrazków jednego różniącego się szczegółem (tematyczne i atematyczne)
- Wyszukiwanie wśród obrazków różniących się szczegółami, jednego – wzorcowego
- Dobieranie brakujących elementów w dużych ilustracjach tematycznych
- Rozdzielanie klocków wg jednej cechy w oderwaniu od innej np. tworzenie kategorii trójkątów i kwadratów o różnej wielkości i kolorach
- Układanie historyjek obrazkowych wymagających rozumienia przyczyn i skutków
- Naśladowanie sekwencji czynności
- Naśladowanie czynności wykonywanych przez osoby przedstawione na obrazku
- Naśladowanie ułożenia wzorów tematycznych i atematycznych
- Obracanie w umyśle wzorów
- Szeregowanie wg wielkości, długości, nasycenia barwy
- Kontynuowanie sekwencji tematycznej i atematycznej
- Odgadywanie symboli
Rozwój percepcji słuchowej:
- Identyfikowanie i rozróżnianie dźwięków niejęzykowych. Zabawy „Co słyszysz?” (różne rekwizyty i instrumenty) wprowadzamy też ćwiczenia pamięci sekwencyjnej czyli odtwarzania sekwencji dźwięków, czyli tzw. rytmy
- Różnicowanie prozodii mowy „Jak mówiłem?” (pytanie, rozkaz, oznajmienie), „Kto mówił?” (pan, pani, dziecko)
- Różnicowanie słów zawierających głoski opozycyjne (różnicowanie głosek opozycyjnych w wyrazach – parach). Przygotowujemy obrazki zawierające głoski opozycyjne – przynajmniej 8 ilustracji, dziecko dokonuje wyboru i wskazuje. Przykładowe pary: półka-bułka, pąk-bąk, Tomek-domek, tama-dama, sofa-sowa, Kasia-kasa, kość-gość, kula-kura, bucik-budzik.
Rozwój mowy:
- Dalszy rozwój systemu fonetyczno – fonologicznego; w mowie pojawiają się głoski dziąsłowe (t, d, n, l, s, z …)
- Stały wzrost słownictwa powoduje, że wypowiedzi czterolatka są coraz dłuższe i barwniejsze, wzrost liczby przymiotników i przysłówków
- Nazywa proste związki przyczynowo – skutkowe oraz relacje czasowe
- Tworzenie, powtarzanie oraz pamiętanie sekwencji
- Często powtarza się pytanie „dlaczego?”
- Zaczyna rozumieć większość przyimków (na, do, w, obok)
- Zaczyna rozumieć relacje czasowe (przed, po)
Rozwój zabawy:
- Rozwój zabawy tematycznej
- Odgrywanie ról
- Odgrywanie poszczególnych scen
Rozwój zachowań społecznych i emocji:
- Okres buntu i uporu (przeciwstawia się poleceniom, przekracza granice)
- Zdolność rozumienia i respektowania zasad społecznych obowiązujących w grupie
- Początki umiejętności współdziałania
- Pojawienie się nowych emocji (wstydu, zakłopotania, dumy i zazdrości)
- Umiejętność uczestniczenia w zabawach tematycznych i grach z regułami
- Nazywanie emocji swoich i innych
- Początek zdolności do reakcji odroczonych i umiejętności kontrolowania swoich ekspresji
Kształtowanie się lateralizacji:
Prawidłowo rozwijające się dziecko na początku czwartego roku życia wykazuje już wyraźną preferencję jednej ręki, nogi, oka i ucha. Zakończony proces kształtowania się formuły lateralizacji w tym wieku ujawniają najczęściej dzieci prawostronne, rzadziej z tym zjawiskiem spotykamy się u dzieci z lewostronną lub skrzyżowaną lateralizacją. Tym dzieciom od początku czwartego roku życia trzeba zapewnić regularne ćwiczenia ułatwiające zakończenie procesów związanych z ustalaniem się dominacji stronnej. Ćwiczenia dla 4, 5 i 6-latków mają podobną formułę, różnią się natomiast stopniem trudności.
- Kontynuujemy wykonywanie ruchów precyzyjnych np. nawlekanie coraz mniejszych koralików, wrzucanie klocków w otwory
- Kontynuujemy ćwiczenia składania obrazków z części (trzech, czterech i więcej), wprowadzamy linie skośne
- Wprowadzamy różne rodzaje sekwencji – uzupełnianie, odwzorowywanie, kontynuowanie (materiał tematyczny i atematyczny)
- Układanie historyjek obrazkowych
- Układanie historyjki, a następnie opowiedzenie jej bez patrzenia na obrazki (chodzi o odtworzenie sekwencji zdarzeń)
- Ćwiczenie umiejętności obracania figur w przestrzeni
- Malowanie, rysowanie po śladzie, rysowanie wzorów literopodobnych odwzorowywanie figur geometrycznych
- Rysowanie labiryntów
- Odtworzenie wzoru z klocków.
Opracowane na podstawie „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r.ż.” J. Cieszyńska, M. Korendo
ROZWÓJ DZIECKA TRZYLETNIEGO
Trzeci rok życia, a zwłaszcza jego druga połowa, przynosi duże zmiany w rozwoju fizycznym i psychicznym dziecka. Mówiąc najogólniej, dziecko trzyletnie jest już poważnym partnerem w zabawie z rówieśnikami i w kontaktach z dorosłymi. Włącza się do czynności dorosłych, wykonuje chętnie ich polecenia, umie się samo obsłużyć, współdziała z innymi dziećmi i lepiej panuje nad swoimi uczuciami. Należy jednak pamiętać o tym, że układ nerwowy dzieci trzyletnich jest bardzo wrażliwy i ich odporność na infekcje jest bardzo mała. Dzieci trzyletnie łatwo ulegają zmęczeniu, choć szybko regenerują swe siły. Tylko na krótko potrafią skupić uwagę na jednym przedmiocie, dlatego też krótkotrwały wysiłek należy przeplatać częstym odpoczynkiem, umożliwiającym zmianę pozycji i zaspokajającym potrzebę ruchu.
Ogólna sprawność motoryczna
W trzecim roku życia dziecko staje się nie tylko bardziej ruchliwe i zwinne, ale i bardziej samodzielne w organizowaniu sobie zabaw motorycznych. Co prawda, w pierwszych miesiącach ruchy jego ciągle nie są jeszcze dość dokładne, ale w końcu 3 roku życia uzyskują już znaczną precyzję i harmonię. Dzieci w 3 roku życia mogą się bawić bez zmęczenia przez 3-4 godziny, jeśli ich ruchy i czynności stale się zmieniają. Natomiast ruchy jednorodne, monotonne wywołują u nich zmęczenie w znacznie krótszym czasie; np. regularny spacer z dorosłymi lub marsz parami z rówieśnikami wywołują szybko objawy zmęczenia i nudy. Na spacerze dziecko mniej się męczy i może dłużej iść, jeżeli ma swobodę poruszania się, np. może wybiegać naprzód, zatrzymywać się, zmieniać kierunek. Małe dzieci potrzebują ciągłej zmiany ruchu. Z obserwacji wiadomo, że zdrowe dzieci nie potrafią długo usiedzieć w jednym miejscu, stać w bezruchu.
Z dziećmi trzyletnimi można już organizować zabawy ruchowe wg pewnych reguł, które określają, że dana czynność jest wykonywana na dany znak. Oznacza to, że dzieci potrafią już zrozumieć instrukcję i są w stanie hamować swoje ruchy tak długo, aż padnie sygnał do działania. Ćwiczenia ruchowe, swobodne czy organizowane, mają bardzo duże znaczenie zarówno dla fizycznego, jak i psychicznego rozwoju dziecka.
Rozwój umiejętności konstrukcyjnych
W trzecim roku życia dzieci czynią znaczne postępy w zakresie działań konstrukcyjnych. Potrafią zbudować wieżę z dziesięciu lub więcej klocków, ustawiając starannie i równo jeden na drugim. Utrzymując pion i podtrzymując budowlę drugą ręką mogą uzyskać efekty zamierzone, a nie przypadkowe. Dzieci trzyletnie są również zdolne do budowania konstrukcji kombinowanych, przypominających domy, mostki, bramki itp. Do tego celu są im potrzebne klocki o różnym kształcie. Budowle te mogą być rezultatem własnej inwencji dziecka lub naśladowania gotowego wzoru.
Rozwój zabaw tematycznych
Pomysły do zabaw tematycznych mają swoje źródło w życiu codziennym, w którym dziecko uczestniczy i obserwuje różne sytuacje. Dzieci podpatrują przede wszystkim czynności ludzi dorosłych, sposoby ich zachowania się, gesty, mowę itp. Zebrane w ten sposób wiadomości dziecko przechowuje w swej znakomitej pamięci i wykorzystuje w zabawach. W trzecim roku życia zabawy tematyczne są o wiele bogatsze w treści, mają szerszy wachlarz tematyczny, są bardziej pomysłowe, głębiej przeżywane, precyzyjniejsze w wykonaniu.
W trzecim roku życia (szczególnie w miesiącach końcowych) dzieci odtwarzają w zabawach tematycznych nie tylko pojedyncze czynności lub szeregi należące do tego samego tematu, lecz potrafią odtwarzać również całe łańcuchy czynności, należące do złożonego kompleksu tematycznego. Takie złożone zabawy dowodzą nie tylko bogactwa wiedzy praktycznej dzieci trzyletnich, ale też bujnej wyobraźni i umiejętności myślowego organizowania czynności w logiczny ciąg.
W drugiej połowie trzeciego roku życia zabawy tematyczne zaczynają nabierać specyficznych cech, które dają podstawę do zmiany ich nazwy na zabawy w role. Zabawa w role polega na udawaniu czynności ludzi dorosłych w taki sposób, jakby dziecko przeżywało, grało określoną rolę. Dzieci w jakiejś mierze zdają sobie sprawę, że bawią się w mamę, w kierowcę. Równocześnie ich wypowiedzi w czasie zabawy i naśladowanie brzmienia głosu zdają się dowodzić, że dzieci czują się w danej chwili kimś, kogo naśladują. Warto też zauważyć, że w toku odgrywania ról dzieci często uzupełniają wyobraźnią braki w posiadanych rekwizytach; np. karmiąc lalkę mówią o zupie lub mleku, chociaż w naczyniu nie ma śladu tych potraw. Dzieci dbają o to, aby zabawa zawierała wszystkie potrzebne elementy i dokładnie odtwarzała rzeczywistą sytuację. Dokładność w tym przypadku zależy od tego, co i ile dziecko pamięta i potrafi naśladować.
Różne formy zabaw swobodnych
Zabawy te mają charakter swobodny. Są organizowane przez samo dziecko przy różnych okazjach, a ich struktura zależna jest od sytuacji, dostępnych przedmiotów i warunków działania. Rozmaitość ich jest wielka, a możliwości przejawiania się inwencji i fantazji dziecka – nieograniczone. Cechą tych zabaw jest nieograniczona swoboda w działaniu. Zabawy swobodne uczą samodzielności i zaradności, stwarzają okazje do aktywnego korzystania z doświadczenia. Nie oznacza to jednak, że dzieci powinny jak najwięcej bawić się same. Ich doświadczenie jest jeszcze ubogie, dlatego łatwo o nudę, niepotrzebne powtarzanie tych samych czynności, szkodliwe nawyki. Z tych względów nawet zabawy swobodne powinny odbywać się pod dyskretnym, ale czujnym okiem dorosłych. Małe dzieci chętnie bawią się samotnie lub we dwójkę. Nie potrafią jeszcze bawić się razem, chociaż na ogół chętnie przebywają koło siebie. Próby współdziałania w zabawie mają charakter czysto zewnętrzny (np. sypanie piasku do tego samego wiaderka, zbiorowa zabawa w naśladowanie jadących samochodów).
Rozwój mowy
Kontakty dzieci trzyletnich z otoczeniem utrudnia ich mało jeszcze komunikatywna i przeważnie sytuacyjna mowa. Myślenie wchodzi dopiero w fazę konkretno – wyobrażeniową. Słowa powinny z reguły towarzyszyć działaniu. Nie powinno się nadużywać słów, które nie odnoszą się do konkretu znanego dziecku z bezpośredniego doświadczenia. W zakresie rozwoju mowy zauważa się szybki rozwój – dzieci szybko uczą się nowych słów i wiążą je w proste zdania. Mowa umożliwia im komunikowanie się, doskonali ich myślenie, wzbogaca wiedzę. Rozbudzona ciekawość pobudza je do zadawania wielu pytań.
W trzecim roku życia kontakty społeczne nabierają szczególnego znaczenia z dwóch powodów: po pierwsze w tym okresie dzieci doceniają rolę mowy w kontaktach społecznych i intensywnie rozwijają słownik czynny, a po drugie utrwalają się niektóre formy współżycia z rówieśnikami i z dorosłymi oraz formy wyrażania emocji. Otoczenie dziecięce wywiera duży wpływ na zachowanie się dziecka. Wpływ ten może być pozytywny lub negatywny. Dzieci chętnie naśladują sposób bycia rówieśników, ich sposób wyrażania się, gesty, akcent itp. Wystarczy kilka tygodni wspólnych zabaw, aby zauważyć ujawniające się w zachowaniu dziecka charakterystyczne rysy środowiska. Względy te nakazują dorosłym roztaczanie opieki i kontroli nad dziećmi w czasie ich wspólnych zabaw, korygowanie zachowania się i wzmacnianie kontaktów pozytywnych.
Nieocenione znaczenie dla rozwoju dziecka mają pozytywne wpływy kontaktów dziecięcych. Dzieci rozmawiają ze sobą i wzbogacają słownik, przejmują od innych pomysły zabaw, uczą się uzgadniać czynności, wspólnie pokonują trudności, wspólnie się cieszą, smucą i pocieszają. Przeżyć tych nie mogą dostarczać żadne kontakty z dorosłymi.
Dzieci w trzecim roku życia interesują się żywo pracą dorosłych. Chcą robić to samo, co robi mama, tata, babcia. Krzątają się koło nich i próbują pomagać im przy myciu naczyń, praniu, sprzątaniu. Co prawda więcej przeszkadzają w pracy, niż pomagają, ale nie należy odpędzać ich od siebie. Przeciwnie, trzeba w miarę możliwości zaspokajać pragnienia dzieci, znajdując odpowiednie dla nich zajęcie. Przyjęcie dziecka do współpracy doskonale sprzyja rozwojowi jego stosunku i adaptacji do życia domowego.
Wychowanie estetyczne
W trzecim roku życia poszerza się wachlarz form wychowania estetycznego. Do znanych składników takich jak rysowanie ołówkiem, kredą, modelowanie z plasteliny lub gliny, rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody i otoczenia, dochodzi jeszcze śpiewanie łatwych piosenek, słuchanie muzyki i ćwiczenia rytmiczne. Do najpopularniejszych zajęć należy rysowanie kredkami. W pierwszych miesiącach tego okresu dzieci nie zawsze trzymają kredkę poprawnie, ale w drugiej połowie trzeciego roku życia ujmują ja poprawnie. Poprawne trzymanie narzędzi pisarskich jest pierwszym krokiem do twórczości rysunkowej dziecka. Samorodna twórczość rysunkowa pozostaje jeszcze w stadium bazgrot, ale już w drugiej połowie trzeciego roku życia bazgroty zmieniają się stopniową w prymitywne twory, które dziecko nazywa koniem, kotkiem, mamą itp. Znane są z tego okresu tzw. Głowonogi, czyli najprostsze schematy figury ludzkiej, składające się z kółka i wyrastających z niego kresek, mających wyobrażać ręce i nogi.
Umiejętności w zakresie samoobsługi
Trzeci rok życia jest właściwym okresem dla kształtowania u dzieci nawyków w zakresie samoobsługi oraz nawykowego respektowania zasad zachowania się w domu, w przedszkolu, na ulicy, w sklepie.
Dziecko trzyletnie potrafi umyć twarz i ręce (nie mocząc ubrania), a potem wyciera je ręcznikiem. Umie samodzielnie jeść. Doskonali te umiejętności w zabawie i z zapałem karmi lalki, a także kąpie je i czesze. Ponadto stara się wyręczać dorosłych w prostych czynnościach: podaje różne przedmioty (łyżki, zabawki). Pomaganie dorosłym sprawia mu wyraźną przyjemność.
Trzylatek potrafi samodzielnie włożyć majteczki i spodenki, a także nałożyć skarpety i buciki na nóżki. Nie radzi sobie jeszcze ze sznurowadłami i klamerkami. Próbuje rozpiąć guziki. Należy zachęcać dzieci do prób samodzielnego ubierania się i rozbierania, ponieważ jest to niezbędny składnik wszechstronnego rozwoju postawy aktywnej dziecka i jedyna droga do pełnego rozwoju samoobsługi. Należy wzmacniać aktywność dziecka częstymi pochwałami.
Dzieci trzyletnie interesują się wzajemną przynależnością różnych przedmiotów, które odkrywają już we wczesnym okresie swego życia (np. dziecko łączy filiżankę ze spodkiem, lokomotywę z wagonem). Ułatwia to przyzwyczajanie dzieci do utrzymywania porządku, np. lalki mieszkają w pokoiku lalek, a każdy wiesza swoje ubranie na swoim znaczku.
Źródło: Bliżej przedszkola. Wychowanie i edukacja.
*************************************************************************
Drogi Rodzicu, drogi Opiekunie!
W bieżącym roku szkolnym realizujemy w naszym przedszkolu program profilaktyczny „Przedszkolak przed ekranem”, który poświęcony jest bezpiecznemu korzystaniu przez dzieci z urządzeń cyfrowych oraz zasobów Internetu. Jednak, aby Twoje dziecko nauczyło się bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw „nowoczesności”, niezbędne jest także Twoje zaangażowanie.
W pierwszej kolejności prosimy, abyś odpowiedział sobie na kilka pytań:
Czy Twoje dziecko ma w domu dostęp do Internetu?
Ile czasu dziennie dziecko spędza przy komputerze? Spróbuj określić ilość minut lub godzin...
Czy kontrolujesz czas spędzany przez dziecko w Internecie/przy komputerze?
Czy interesujesz się tym, co dziecko robi w Internecie/przy komputerze?
Najczęściej moje dziecko w Internecie (zakreśl min. 1 odpowiedź)
- gra w gry sieciowe
- ogląda bajki
- samodzielnie przegląda strony internetowe
- moje dziecko nie ma dostępu do Internetu
Wymień zagrożenia, jakie mogą czyhać na dziecko w Internecie ( przemyśl co najmniej 1 zagrożenie)
Jakie znasz zasady bezpiecznego korzystania przez dzieci i młodzież z Internetu? (podaj co najmniej 1 zasadę)
Czy komputer w Twoim domu posiada takie zabezpieczenia jak: program antywirusowy, blokada rodzicielska, firewall itp.?
Pomyśl nad tym drogi Rodzicu. Nawet, jeśli dzisiaj uważasz, że Ciebie i Twojego dziecka to nie dotyczy. Dzieci rosną bardzo szybko, a zagrożenia, jakie niosą ze sobą urządzenia tabletowe i sieć internetowa, to nie bajka.